Pachetul de măsuri de austeritate lansat de Guvernul Bolojan propune ca un număr mare de persoane exceptate până în prezent de la plata contribuției de 10% pentru sistemul public de sănătate (CASS) să contribuie sau își vor pierde calitatea de asigurat. Printre acestea se numără și femeile aflate în concediul de creștere și îngrijire a copilului.
Concediul și indemnizația de creștere a copilului se pot acorda atât părinților naturali, cât și celor adoptivi sau tutorilor legali, în condițiile în care aceștia au obținut venituri impozabile timp de 12 luni in ultimii doi an anterior datei naşterii copilului, preluării tutelei sau adopției copilului. Concediul de creștere a copilului se acordă pe o perioadă de maximum doi ani de la nașterea copilului sau pe o perioadă de trei ani, în cazul copiilor care suferă de un handicap.
Începând cu 1 septembrie 2025, părinții aflați în concediu de creștere și îngrijire a copilului nu vor mai fi exceptați de la plata contribuției pentru asigurările sociale de sănătate (CASS), potrivit proiectului de lege privind măsurile fiscale publicat de Ministerul Finanțelor și propus de Guvernul condus de premierul Ilie Bolojan.
Conform noii legi, cei care își pierd statutul de asigurat în urma acestor măsuri vor putea depune o declarație la Casa de Asigurări de Sănătate și să achite contribuția la sănătate, calculată la nivelul a șase salarii minime pe economie, în valoare de 2.430 de lei, așa cum se procedează în cazul persoanelor neasigurate care își fac asigurare de sănătate opțională.
Până acum erau exceptate de la plata contribuției de asigurări sociale de sănătate pentru persoane aflate în întreținerea unei persoane asigurate, respectiv soț/soție/părinți fără venituri proprii, persoane persecutate în perioada comunistă, beneficiari de indemnizație de șomaj, persoane aflate în concediu creștere copil.
De asemenea, nu plăteau CASS persoane cu venitul minim de incluziune, personalul monahal, precum și bolnavi incluși în programele de sănătate, alții decât cei cu afecțiuni oncologice. În afară de ultima categorie, toți vor fi nevoiți să plătească CASS pentru a beneficia în continuare de servicii de sănătate.
Cine va trebui să plătească CASS, conform „legii austerității”
Persoanele care își pierd calitatea de asigurat ca urmare a acestor modificări pot opta să se înscrie în sistemul public de sănătate prin depunerea unei declarații și plata contribuției aferente, calculată la nivelul a șase salarii minime brute pe economie, adică 2.430 de lei pe an.
Plata se va face în două etape:
50% din sumă la momentul depunerii declarației;
Minodora se numără printre cele mai apreciate cântărețe din țara noastră. Din păcate, mama artistei…
Un bărbat de 65 de ani a murit după ce o căruță încărcată cu lemne…
Tragedie pe o autostradă din Bulgaria: 12 morți în accidente în care au fost implicate…
Văduva lui Gabi Stângău a dezvăluit că trăiește o nouă poveste de iubire, la mai…
Un câine de salvare a început brusc să latre furios la o stâncă uriașă, sub…
Bianca Comănici a fost cerută în căsătorie de iubitul ei. Fosta concurentă de la „Puterea…